maandag 10 november 2014

Shandar Kooij blikt terug op de marathon



“Niet één moment heb ik gedacht om te stoppen”

Shandar Kooij, directeur van Grondontwikkeling Nederland, is woensdag teruggekomen uit de Verenigde Staten. Hij heeft daar zondag de marathon van New York gelopen. Een onderweg opgelopen blessure weerhield hem er niet van om de finish te behalen. “Het was heel indrukwekkend, ik heb nog nooit zoiets meegemaakt”, aldus Kooij.

“De stad ademde de marathon”, vertelt de sportieve directeur. “Al vanaf het moment dat we op het vliegveld aankwamen, zagen we honderden andere hardlopers ook arriveren. Daarnaast was de hele stad in de ban van de marathon. Je zag het op billboards, reclame, radio en tv. ”
De dagen in aanloop naar de grote dag verkent Kooij de stad en traint hij nog een keer voor het gevoel in Central Parc. “Ik was niet de enige die dat dacht. Nog duizenden anderen renden een laatste rondje in het park”, lacht hij.

Zondag half elf is de starttijd van Corral Orange Wave 3, ofwel de groep waar Kooij toebehoort. De startgroep verzamelt op de Verrazano-Narrows Bridge. Het Amerikaanse volkslied en Frank Sinatra’s ‘New York New York’ klinken eerst luid over het startparcours, direct gevolgd door het startschot. De marathon is begonnen.
Als snel krijgen mensen het warm en gooien ze allerlei kledingstukken uit. “Op dat moment wordt het net een soort ‘obstacle run’. Bij het uitdelen van eten en drinken op de hoogte van Brooklyn en Queens gooien de deelnemers veel vuil op straat. Hier struikel ik over een bananenschil waardoor ik een spier in mijn knie verrek. Op dit moment heb ik er 25 kilometer opzitten dus ik moet nog een groot stuk. Vier kilometer later begin ik uitval in mijn been te krijgen. Met een stijf ben heb ik het parcours vervolgd. Ik heb nog geprobeerd hard te lopen, maar dit lukte niet de hele tijd. De laatste 1600 meter door Central Parc leken wel 16.000 meter. Ik ben letterlijk over de finish gestrompeld. Niet één moment heb ik gedacht om te stoppen, maar ik was zo blij dat ik er was.”

Een warm lavendelbad en de behandeling door de fysiotherapeut zorgen ervoor dat de marathonloper de volgende dag weer als nieuw is. Kooij heeft nog drie dagen New York voor de boeg staan, dus trekt hij er met zijn delegatie op uit. “Overal zag je mensen lopen die hun medaille omhadden. Mooi om te zien hoe trots de mensen hierop zijn. Wat ik ook erg mooi vind is dat het niet om de tijd gaat die je hebt gelopen, maar om het feit dat je hebt meegedaan. Er deden bijvoorbeeld hele oude mensen mee die er gewoon acht uur over hadden gedaan. Iedereen zet een prestatie op eigen niveau neer. Het gaafste vond ik dat er langs de hele route twee miljoen mensen stonden om de lopers aan te moedigen. Ik heb aan veel sportieve evenementen meegedaan, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Jong en oud probeerden je op verschillende manieren positieve energie te geven om de finish te behalen. Dat was echt ongekend.”

Kooij is ook op een andere manier geïnspireerd geraakt door de marathon. “Wat me opviel was dat er ontzettend veel mensen voor goede doelen meeliepen. Voordat de marathon van start was gegaan was er al 25 miljoen dollar opgehaald. Volgend jaar wil ik daarom met mijn bedrijf meelopen en hetzelfde doen. Maar voor nu richten we ons eerst op de halve marathon van Egmond op 11 januari. Daar willen we ook een goed doel aan verbinden. We brainstormen nog over welk doel dat wordt. Meer dan de helft van het personeel van Grondontwikkeling Nederland mee in Egmond. En op 12 april doe ik zelf mee aan de halve triatlon van Orlando”, sluit onze directeur af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten